Arsonist's Rebirthday Audition
Monochrome Vision, 2012
Пресс-релиз рассказывает историю этого альбома так – восемь человек среди ночи собрались в студии после некого концерта в Майнце, Германия. Все из них – люди отметившиеся тем или иным способом в творческом пространстве: музыканты, поэты, художники, владельцы лейблов и авторы книг. Даниэль Фогт уже знаком нам как ведущая сила SicSic Tapes, был там и Ронни Оливерас – его напарник по Autistic Argonauts и участник известного проекта Datashock. Впрочем, почитать о каждом из участников можно на сайте лейбла, нас же больше интересует результат их взаимодействия. А было оно абсолютно спонтанным, непринужденным и расслабленным. Никаких концептуальных идей, никакой цели. Просто звук, извлекаемый по мере необходимости из тайников души и сердца каждого.
С самого начала музыка закручивается спиралями сюжетов, которые никуда не ведут и нахлобучивает на голову мысли, которые ничего не значат. Стоит анализатору уловить эмбиент или фолк, как они тут же тают, дабы уступить место какой-то чуть ли не ритуальной зацикленности и нойзовой бесшабашности. Достаточно лишь начать воображать себе некие образы, как музыка уже несется дальше, разметав их, словно набежавший на песочницу хулиган. Гулы, голоса, шумы и стуки – это все могло бы породить какофонию, если бы не опытность каждого из участников. В то же время, отсутствие какой-либо концентрации рождает бесконечный простор для слушателя, давая свободу его желаниям, будь-то навешивание стилистических ярлыков или попытки отыскать хоть какую-то систему. Слушая музыку ежедневно, мы привыкаем к образности даже самых расфокусированных стилей, всегда нащупываем опору в том, что нам однажды понравилось. Такой процесс неизбежен, ведь в нем кроется сама суть познания мира человеком – находить опору в вечно движущемся и меняющемся Универсуме для того, чтобы можно было сделать шаг или хотя бы постоять на месте.
Новизна, таким образом, возникает в нашем сознании лишь тогда, когда то, что мы слышим не умещается на найденных точках опоры, но при этом и не оторвано от них. До новизны можно дотянутся рукой, если же она за пределами контакта – мы видим лишь хаос, странность, глупость, бессмысленность. Музыка Watercoloured Well балансирует на этой грани очень легко. Слишком расхлябанная для любителя эмбиента, чересчур мягкая для поклонника нойза, недостаточно абстрактная для фаната импрув-джаза... Три точки опоры, шагнуть с которых в водоворот этих звуков слишком страшно. Любая понравившаяся музыка – лишь результат привычки, а по-настоящему волнующие вещи происходят на неизведанных территориях, поэтому стоит отважится и забыть обо всем, что вы знали о музыке до сих пор, и просто слушать. В таком случае велика вероятность психоделического эффекта и появления волнующих, непривычных переживаний – ведь отрекаясь от "слушателя" в себе, вы становитесь самой музыкой.
English version:
The press-release tells this story about the record - eight people have gathered at night in the studio after some gig in Mainz, Germany. All of them notable in the creative space people: musicians, poets, artists, label owners and writers. Daniel Voigt is already known here as the leading power of SicSic Tapes, and Ronny Oliveras was also there, who is his companion from Autistic Argonauts and member of the Datashock project. Nevertheless one can read about each participant on the label page, we are more interested in the result of their interaction. And that was absolutely spontaneous, laid-back and relaxed. No aims, no concepts. Just sounds, produced as coming from the depth of the heart and soul of each and every person there.
From the very beginning, music swirls through the spirals of plots, that lead nowhere and drop thoughts into the head, all meaningless. For one moment, our analyzer can catch some ambient or folk, but in the next it changes by an almost ritualistic circularity and reckless noisiness. Our minds start creating some imaginary images, yet as the music rushes on, they're swept off as a sandcastles attacked by some rowdy. Hums, voices, noises and rattles – all this could have raised a cacophony, had the experience of each participant been lacking. Meanwhile, the absence of focusing on a concept creates infinite space for the listener, giving freedom to his wishes, whether it be attaching of stylistic labels or trials to find any system. By listening to music daily, we can get used to the imagery of even more indistinct styles, always groping a reliance in things that we once liked. Such a process is unavoidable, because here lays the very essence of our human cognition on the world – to find grounding in the endlessly moving and changing Universum, to be able to make a step or just to stand still confidently.
So newness arises in our consciousness only when things that we hear do not fit on the found points of support, but, in the same time, they’re not so far from them. You could reach this newness with your hand, but if the contact is out of range, all you see is only chaos, weirdness, stupidity or inanity. Music of the Watercoloured Well is easily balancing on this edge. Too slipshod for the ambient lover, too soft for a noise fan, insufficiently abstract for the improv jazz listener... Step into the whirlpool of these sounds from one of those three pivot points can be scary. Any music that is ‘favorite’ is simply the result of habit, and there are really exciting things happening in the uncharted territories, so it is worth forgetting everything you ever knew about music so far, and just listen. This way, there is a high probability of a psychedelic effect and the appearance of exciting, unusual experiences, since disavowing the ‘listener’ in self, you become the music itself.
English version:
From the very beginning, music swirls through the spirals of plots, that lead nowhere and drop thoughts into the head, all meaningless. For one moment, our analyzer can catch some ambient or folk, but in the next it changes by an almost ritualistic circularity and reckless noisiness. Our minds start creating some imaginary images, yet as the music rushes on, they're swept off as a sandcastles attacked by some rowdy. Hums, voices, noises and rattles – all this could have raised a cacophony, had the experience of each participant been lacking. Meanwhile, the absence of focusing on a concept creates infinite space for the listener, giving freedom to his wishes, whether it be attaching of stylistic labels or trials to find any system. By listening to music daily, we can get used to the imagery of even more indistinct styles, always groping a reliance in things that we once liked. Such a process is unavoidable, because here lays the very essence of our human cognition on the world – to find grounding in the endlessly moving and changing Universum, to be able to make a step or just to stand still confidently.
So newness arises in our consciousness only when things that we hear do not fit on the found points of support, but, in the same time, they’re not so far from them. You could reach this newness with your hand, but if the contact is out of range, all you see is only chaos, weirdness, stupidity or inanity. Music of the Watercoloured Well is easily balancing on this edge. Too slipshod for the ambient lover, too soft for a noise fan, insufficiently abstract for the improv jazz listener... Step into the whirlpool of these sounds from one of those three pivot points can be scary. Any music that is ‘favorite’ is simply the result of habit, and there are really exciting things happening in the uncharted territories, so it is worth forgetting everything you ever knew about music so far, and just listen. This way, there is a high probability of a psychedelic effect and the appearance of exciting, unusual experiences, since disavowing the ‘listener’ in self, you become the music itself.
Комментариев нет:
Отправить комментарий
что вам думается по сему поводу, господа?